Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Listopad 2024 roku w CWD

  • Warsztaty i szkolenia CPP

Centrum Pomocy Psychologicznej zachęca do informowania studentów i doktorantów
o prowadzonych przeznaczonych dla nich warsztatach i szkoleniach. W tym miesiącu zorganizowano: 

  • warsztat “Porozmawiajmy o stresie”, 
  • warsztat “Oswoić prokrastynację”, 
  • warsztat “Skuteczna realizacja celów”. 

We współpracy z Uniwersyteckim Centrum Wolontariatu od początku roku akademickiego uruchomiono nową inicjatywę – “Klub dla osób neuroróżnorodnych” przeznaczony dla studentów i doktorantów. Głównym celem działalności Klubu jest możliwość integracji osób nieneurotypowych i wspólnego spędzania czasu. Spotkania mają różnorodny charakter – warsztatów rozwojowych, zajęć kreatywno-artystycznych, luźnych spotkań towarzyskich (planszówki, tzw. slow friending, wspólne wyjścia), przyczyniających się do integracji i rozwoju kompetencji społecznych.

Oprócz działań na rzecz studentów i doktorantów CPP realizowało również warsztaty dla pracowników Uniwersytetu (naukowych i administracyjnych), w tym pracowników BUW.

Od października br. do dziś zrealizowano 200 godzin konsultacji psychiatrycznych. Ponadto od października do listopada do punktu zgłoszeniowego, czyli miejsca, w którym CPP dobiera właściwą formę pomocy w zależności od stanu zgłaszającej się osoby (przypadki dzielone są na: pilne, nagłe i stabilne) zgłosiły się 184 osoby. W tym okresie CPP zrealizowało 5 interwencji na wydziałach, zaopiekowało się 4 osobami w trybie nagłym (co oznacza transport z bliskimi do Izby przyjęć lub lekarz w CPP tego samego dnia) oraz raz wezwana została karetka. 

  • Stypendium rektora

Obecnie zweryfikowano ponad 93% wniosków o przyznanie stypendium rektora dla studentów. Oznacza to, że decyzje dotrą do studentów nie później niż do 6 grudnia, natomiast wypłata świadczenia nastąpi 18 grudnia. 

  • Studia podyplomowe zamawiane przez MEN

Zostały podpisane umowy z Ministerstwem Edukacji Narodowej dotyczące finansowania przez MEN studiów podyplomowych w zakresie:

  • nauczania matematyki (Centrum Innowacji i Badań Edukacyjnych),
  • edukacji matematycznej w klasach I-III szkoły podstawowej (Wydział Pedagogiczny),
  • psychologii edukacyjnej z przygotowaniem pedagogicznym (Wydział Pedagogiczny),
  • pedagogiki specjalnej w edukacji włączającej (Wydział Pedagogiczny). 

Wspomniane. studia podyplomowe rozpoczynają się w listopadzie br. W inauguracji studiów podyplomowych przeznaczonych dla nauczycieli matematyki organizowanych przez Centrum Innowacji i Badań Edukacyjnych w dniu 8 listopada 2024 r. wzięła udział m.in. sekretarz stanu w MEN dr Katarzyna Lubnauer, co pokazuje duże zainteresowanie i zaangażowanie ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej we wspieraniu uczelni w procesie kształcenia nauczycieli. 

W przypadku studiów podyplomowych w zakresie nauczania języka obcego (angielskiego, francuskiego i niemieckiego), przygotowanych przez Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej, ze względu na planowany dużo większy nabór niż w przypadku pozostałych studiów podyplomowych, wspólnie z MEN podjęto decyzję o wzmocnieniu działań promocyjnych w najbliższym czasie i z tego powodu podpisanie umowy oraz rozpoczęcie studiów podyplomowych w zakresie nauczania języka obcego odbędzie się w przeciągu najbliższych kilku miesięcy.

  • Udział w konferencjach 

W dniach 23-25 października 2024 r. przedstawiciele Centrum Wsparcia Dydaktyki uczestniczyli w Międzynarodowym Kongresie Jakości Kształcenia. Kongres organizowany jest od trzech lat przez siedem publicznych katowickich uczelni, które wchodzą w skład Konsorcjum Akademickiego Katowice Miasto Nauki. Szczególnie cenne były inspirujące dyskusje dot. obsługi i wsparcia studentów zagranicznych, a także kwestia wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. 

Kongres był okazją do wymiany doświadczeń i pomysłów w zakresie systemowej personalizacji kształcenia, którą UW pilotażowo realizuje od tego roku w ramach projektu Uczelnie Przyszłości wspólnie z 11 innymi polskimi uczelniami pod przewodnictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Kluczowe w zmienionym sposobie kształcenia jest upowszechnianie opieki tutorskiej dla studentów oraz współpracy z mentorami spoza uczelni. Rekrutacja studentów do projektu startuje już od semestru letniego.

29 października członkowie uniwersyteckiego Zespołu ds. Prostego Języka uczestniczyli w Kongresie Efektywnej Komunikacji organizowanym m.in. przez Fundację Języka Polskiego. Partnerami wydarzenia były Alior Bank, mBank i PKO BP. Podczas wydarzenia mieliśmy okazję poznać, jak przedstawiciele różnych sektorów – od banków, przez samorządy aż do administracji rządowej, w tym Kancelarii Premiera w aspekcie nadchodzącej polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej – postrzegają i stosują zasady prostego języka. Jednym z ważnych aspektów Kongresu było także podkreślenie, jak dostosowanie formy komunikacji może ułatwić wzajemne zrozumienie, szczególnie w relacji z osobami z niepełnosprawnościami.

20 listopada 2024 r. przedstawiciele Uniwersyteckiego Centrum Wolontariatu uczestniczą w ogólnopolskiej konferencji Zaangażowanie Młodych – kierunki rozwoju, poświęconej tematyce zaangażowania społecznego i wolontariatu, w szczególności młodych ludzi w wieku od 16 do 30 lat. Podczas wydarzenia zostaną zaprezentowane działania UCW jako przykład dobrych praktyk w angażowaniu studentów. Konferencja jest okazją do wymiany doświadczeń w szczególności w tematyce komunikacji międzypokoleniowej.

W dniach 20-21 listopada 2024 r. przedstawiciele Uniwersytetu Warszawskiego uczestniczą w XII edycji seminarium z cyklu Forum Jakości Polskiej Komisji Akredytacyjnej, w Centrum Dydaktyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Tegoroczne Forum Jakości organizowane jest przez Polską Komisję Akredytacyjną pt. „Zapewnianie jakości kształcenia wobec wyzwań otoczenia. Internacjonalizacja”. W programie przewidziano cztery główne moduły (panele dyskusyjne) skupione wokół najbardziej aktualnych zagadnień z zakresu zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym: „Internacjonalizacja jako klucz do jakości kształcenia”, „Rola oceny kompleksowej w umiędzynarodowieniu programów studiów”, „Oblicza umiędzynarodowiania procesu kształcenia”, „Kształcenia językowe na studiach wyższych”. Wśród prelegentów znajdą się m.in. członkowie i eksperci PKA, przedstawiciele środowiska akademickiego, a także Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz międzynarodowych agencji akredytacyjnych.

  • Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu

W październiku i listopadzie Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu zorganizowało  3 spotkania warsztatowe o różnej tematyce mające na celu integrację społeczności akademickiej. 

22 i 27 listopada Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu organizuje szkolenia dla pracowniczek i pracowników podczas których przedstawimy najważniejsze zasady dot. wolontariatu obowiązujące na Uniwersytecie Warszawskim. Szkolenia są przeznaczone dla pracowników UW zajmujących się wolontariatem w jednostkach, czyli np. przygotowaniem porozumień wolontariackich, koordynowaniem działań wolontariuszy m.in. podczas konferencji czy realizacji projektów.

3 grudnia odbędzie się UNICOMM Online Symposium: Building Engaged Communities – Institutional Solutions for Student Participation Across Europe, na które bardzo serdecznie zapraszamy. Sympozjum poświęcone będzie instytucjonalnemu wsparciu działań studenckich w instytucjach szkolnictwa wyższego. Celem jest wymiana doświadczeń
w międzynarodowym gronie praktyków, badaczy oraz studentów. Sympozjum jest częścią międzynarodowego projektu UNICOMM poświęconego zaangażowaniu studentów, którego Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu UW jest Koordynatorem. 

  • Welcome Point

Zespół Welcome Point prowadzi działania adresowane do studentów i doktorantów zagranicznych:

  1. 27 listopada br. Welcome Point organizuje warsztaty dotyczących rozwoju osobistego i wyznaczania celów życiowych: Smart Strategy: setting up goals for personal and professional growth. Również WP przygotowuje warsztaty dotyczące kształtowania kompetencji liderskich, które zaplanowano na grudzień 2024 r.;
  2. WP organizuje również spotkania informacyjnych na temat legalizacji pobytu dla studentów i doktorantów zagranicznych, które zaplanowano na pierwszą połowę grudnia.

Warto wspomnieć, że część wydarzeń dla studentów i doktorantów została dofinansowana z środków NAWA w ramach programu „Welcome to Poland”.