Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Maj 2025 roku w CWD

Wsparcie psychologiczne

Centrum Pomocy Psychologicznej od środy 7 maja od godziny 20.00 było obecne na Kampusie Głównym UW i koordynowało udzielanie wsparcia psychologicznego. Psycholodzy CPP w pierwszej kolejności przystąpili do udzielania wsparcia pracownikom portierni oraz innym obecnym na miejscu tragicznych zdarzeń. Ze strony m.st. Warszawy wsparcie Uniwersytetowi udzielił Warszawski Ośrodek Interwencji Kryzysowej. Oprócz obecności na terenie Kampusu Głównego ważnym działaniem było wydłużenie godzin dostępności Telefonu Zaufania, który działał od 9:00 do 24:00. 

W sumie wsparciem psychologicznym objęto ponad 1000 osób. Pomoc udzielana była w 3 językach (polskim, angielskim i ukraińskim), zarówno indywidualnie, jak i grupowo. Ważnym działaniem były spotkania online m.in. z prodziekanami ds. studenckich i kierownikami jednostek organizacyjnych. w sumie w różnego typu spotkaniach udział wzięło prawie 300 osób. Pozwoliło to na lepsze zaopiekowanie się studentami i pracownikami na poziomie poszczególnych jednostek uczelni. 

W ciągu ostatnich dwóch tygodni Zespół Centrum Wsparcia Dydaktyki opracował szereg materiałów informacyjnych: 

  • rekomendacje dla nauczycieli akademickich, jak postępować po powrocie na uczelnię po tragicznych wydarzeniach, 
  • plakaty promujące Telefon Zaufania, Telefon Bezpieczeństwa, Centrum Pomocy Psychologicznej, 
  • ulotki dot. radzenia sobie z atakami paniki, 
  • ulotki dot. Telefonu Zaufania, 
  • ulotkę dot. tego jak zrozumieć swoje uczucia. 

Materiały od ubiegłego tygodnia są odbierane przez przedstawicieli poszczególnych jednostek i rozdysponowane na ich terenie. Kluczowe w pierwszych dniach było zminimalizowanie potencjalnych zagrożeń oraz wsparcie emocjonalne społeczności, kolejnym krokiem są działania edukacyjne, które prowadzą w stronę normalizacji stanu psychicznego członków naszej społeczności. 

„Program antydropoutowy – Zostań na UW!”

Uniwersytet Warszawski zakwalifikował się do etapu negocjacji projektu pt. “Program antydropoutowy – Zostań na UW!” zgłoszonego w naborze konkursowym pn. „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu”, ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Działania 01.05 „Umiejętności w szkolnictwie wyższym” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Spośród 151 wniosków o dofinansowanie podlegających ocenie w III etapie oceny merytorycznej, do kolejnego etapu procedury oceny tj. negocjacji, zostało skierowanych 69 wniosków. 

Polska Komisja Akredytacyjna

W uchwale Prezydium PKA z dnia 24 kwietnia br. w roku akademickim 2025/2026 wskazano 19 kierunków prowadzonych przez Uniwersytet Warszawski, w tym tylko jeden będzie oceniany po raz pierwszy – chemia medyczna, pozostałe zostały wyznaczone w związku z upływem okresu, na jaki wydana była pozytywna ocena programowa.

Fundusz Doskonałości Dydaktycznej

Zgodnie z zarządzeniem nr 106 Rektora UW z dnia 19 lipca 2021 r. w sprawie Funduszu Doskonałości Dydaktycznej dokonano podziału środków finansowych na 2025 rok. Środki Funduszu podzielone zostały na dwie pule:

1 mln złotych w I puli został przeznaczony na działania, których celem jest utworzenie, w ramach jednostek będących dysponentami, pomieszczeń dostępnych dla studentów, pokoi socjalnych, a także na przedsięwzięcia dydaktyczne służące integracji i mobilności społeczności akademickiej;
– 3 mln złotych w II puli zostało przeznaczone na wdrażanie przedsięwzięć dążących do uzyskania doskonałości dydaktycznej dla jednostek dydaktycznych, które spełniają warunek organizowania i realizowania kształcenia na co najmniej jednym kierunku studiów na Uniwersytecie Warszawskim.

Do władz poszczególnych jednostek zostały rozesłane pisma informujące o przyznanych kwotach (na podstawie wyliczeń opartych o liczbę studentów na studiach stacjonarnych oraz niestacjonarnych według stanu na dzień 31 grudnia 2024 r.) oraz o zasadach korzystania z przyznanych środków.

Wyjazd szkoleniowo-integracyjnych kierowników jednostek dydaktycznych

W dniach 5-7 maja 2025 r. odbył się wyjazd szkoleniowo-integracyjny kierowników jednostek dydaktycznych do Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach. Pomimo problemów z dostarczeniem energii elektrycznej do ośrodka z powodu awarii wyjazd należy ocenić jako bardzo udany. W trakcie pobytu dyskutowano m.in. na temat metod dydaktycznych wspierających transfer wyników badań do programów kształcenia, zajęć ogólnouniwersyteckich jako narzędzia transferu wyników badań do programów kształcenia, sztucznej inteligencji w procesie kształcenia, mikropoświadczeń i postępowania w przypadku niewłaściwych zachowań na zajęciach dydaktycznych oraz debatowano na temat znaczenia dydaktyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wyjazd odbył się w ramach realizacji Działania „Transfer wyników badań do programów studiów” w ramach Programu IDUB.

Szkolenia z legalizacji pobytu

Welcome Point organizuje szkolenia z legalizacji pobytu dla zagranicznych studentów i doktorantów. Szkolenie w języku polskim odbyło się 16 maja br., natomiast szkolenie w języku angielskim odbędzie się 27 maja 2025 r. Podczas szkolenia studenci i doktoranci mogą się zapoznać z procedurą legalizacji pobytu, wymaganiami i listą potrzebnych dokumentów. Zespół Welcome Point udziela konsultacji przez cały rok podczas spotkań indywidualnych w biurach, mailowo i telefonicznie. Ponadto sprawdza dokumenty, pomaga uzupełnić wniosek w systemie, a w razie potrzeby pracownikom i doktorantom zapewni wsparcie wolontariuszy.

„Akcja Obserwacja” 

Przedstawiciele społeczności Uniwersytetu Warszawskiego – w tym nauczyciele akademiccy, pracownicy administracyjni oraz studenci kierunków nauczycielskich – wzięli udział w działaniach w ramach „Akcji Obserwacja”, polegającej na monitorowaniu przebiegu egzaminów maturalnych oraz egzaminów ósmoklasisty w szkołach na terenie Mazowsza. Działanie było koordynowane przez Biuro Innowacji Dydaktycznych oraz Pełnomocniczkę Rektora ds. kształcenia nauczycieli i zostało zrealizowane we współpracy z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Warszawie.

Od 5 do 20 maja w akcję zaangażowanych było 25 osób delegowanych przez Uniwersytet, które przeprowadziły łącznie 45 obserwacji w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.   

Wydarzenia na Wydziale Orientalistycznym

7 kwietnia 2025 roku po raz trzydziesty studenci pierwszego roku Wydziału Orientalistycznego  spotkali się z przedstawicielami placówek dyplomatycznych krajów Azji i Afryki akredytowanych w Polsce. Wydarzenie daje możliwość bezpośredniego kontaktu nie tylko z dyplomatami, ale przede wszystkim z przedstawicielami azjatyckich i afrykańskich narodów oraz kultur. Studenci rozmawiali z dyplomatami i otrzymali materiały promocyjne oraz degustowali narodowe dania krajów Azji i Afryki. W tym roku w spotkaniu udział wzięły 22 ambasady i ponad 30 dyplomatów, w tym 11 ambasadorów i chargé d’affaires. W wypełnionej publicznością Auli Starego BUW-u spotkało się ponad 320 osób.

11 kwietnia br. odbył się Orient-Kiermasz, który po raz kolejny osiągnął ogromny sukces. Podczas tegorocznej edycji charytatywnego Orient-Kiermaszu, organizowanego przez Wydział Orientalistyczny i Radę Samorządu Studentów Wydziału Orientalistycznego, udało się zebrać aż 6 227,41 gr. Kwota zostanie w całości przekazana Polskiemu Centrum Pomocy Międzynarodowej, prowadzącemu akcję humanitarną w Sudanie Południowym. Podczas Kiermaszu uczestnicy mogli zakupić rozmaite dary od partnerów wydarzenia i indywidualnych darczyńców. Dodatkową atrakcję stanowiły stoiska kół naukowych Wydziału Orientalistycznego.

Zaproszenie na Multiplier Event w ramach projektu UNICOMM

12 czerwca o godz. 11.00 Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu organizuje Multiplier Event w ramach projektu UNICOMM na temat: Connected and Engaged: Hints for Building Stronger and More Inclusive Academic Communities. Wydarzenie będzie odbywało się online, zapraszamy pracowniczki i pracowników oraz osoby studenckie do dołączenia do wydarzenia: https://wolontariat.uw.edu.pl/unicomm-news/.