Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Marzec, kwiecień, maj 2024 roku w CWD

  • CPP TELEFON ZAUFANIA UW i KLUB DLA OSÓB NEURO RÓŻNORODNYCH

18 marca z inicjatywy Samorządu Studentów w Centrum Pomocy Psychologicznej został uruchomiony telefon zaufania (22 552 44 24), który będzie działał od poniedziałku do piątku w godz. 10.00–22.00. Ze wsparcia psychologicznego mogą korzystać studenci, doktoranci i pracownicy UW. W pełni anonimowy telefon jest dodatkową, doraźną formą wsparcia świadczoną przez CPP. W CPP pracują eksperci – psycholodzy, psychoterapeuci, suicudolodzy udzielający bezpłatnego wsparcia w formie dostosowanej do potrzeb i możliwości osoby zgłaszającej się. Od dnia 18 marca do dnia 15 maja na telefon zaufania zadzwoniło 31 osób.

W odpowiedzi na potrzeby studentów neuroróżnorodnych CPP uruchomio 4 kwietnia klub dla osob neuroróżnorodnych (m.in. osób w spektrum autyzmu, czy z ADHD) z klubu mogą korzystać studenci i doktoranci. Klub prowadzony jest we współpracy z Centrum Wolontariatu UW. Spotkania odbywają się w czwartki w godz. 16:00-18:00 w Centrum Pomocy Psychologicznej Uniwersytetu Warszawskiego. Otwarta formuła zajęć ma na celu działanie integracyjne (zapobieganie izolacji społecznej) oraz psychoedukacyjnej ( poszerzanie wiedzy i sposobów radzenia sobie z trudnościami).

Zainteresowanie pomocą świadczoną przez CPP stale rośnie. Dla porównania: w semestrze zimowym roku 2022/2023 w CPP zarejestrowano 626 nowych pacjentów i odbyło się 167 wizyt u lekarzy psychiatrów oraz 4 interwencje wyjazdowe w jednostkach dydaktycznych. Natomiast w semestrze zimowym 2023/2024 zarejestrowano 642 nowych pacjentów, przeprowadzono 220 wizyt u lekarzy psychiatrów oraz odbyło się 10 interwencji wyjazdowych w jednostkach dydaktycznych.

  • ZAKOŃCZENIE II. EDYCJI PROGRAMU STYPENDIUM NA START

10 kwietnia odbyło się uroczyste wręczenie dyplomów laureatom Programu Stypendium na Start. 

  • Stypendium na Start dla Olimpijczyków otrzymują je laureaci Olimpiad przedmiotowych, którzy uzyskali maksymalną liczbę punktów w ramach rekrutacji na studia z tego tytułu. W tym roku 127 laureatów (w ubiegłym roku mieliśmy w tej kategorii 81 laureatów). 
  • Stypendium na Start dla Sportowców otrzymują je wybitni sportowcy (np. Mistrzowie świata). Większość laureatów jest członkami AZS. W tym roku mamy 72 laureatów dla porównania rok temu w tej kategorii stypendium otrzymały 42 osoby. 
  • Stypendium na Start dla Doktorantów otrzymuje je 20% najlepszych doktorantów przyjętych w tym roku akademickim w ramach rekrutacji limitowej. W tym roku mamy 48 laureatów – dokładnie tyle samo ile rok temu. 

Wartość II. edycji Programu: 3,3 mln zł. Stypendium dla olimpijczyków i sportowców wynosi 12 000 zł, zaś dla doktorantów 18 000 zł i będzie wypłacone jednorazowo, jeszcze w tym miesiącu. 

  • STYPENDIUM MINISTRA DLA STUDENTÓW

W kwietniu otrzymaliśmy wyniki tegorocznego konkursu na stypendia ministra dla studentów za znaczące osiągnięcia naukowe, sportowe lub artystyczne. Spośród 386 studentów nagrodzonych zostało 49 studentów z UW (jest to znaczący wzrost względem ubiegłego roku, gdy to samo stypendium uzyskało 40 studentów z UW). Stanowią najliczniejszą grupę spośród laureatów. Stypendium ministra jest wypłacane jednorazowo i wynosi 17 000 zł. 

  • PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ Z ZAKRESU POMOCY MATERIALNEJ

W związku z zakończeniem semestru zimowego Biuro ds. Pomocy Materialnej przygotowało podsumowanie podjętych w ostatnim czasie działań z zakresu pomocy materialnej dla studentów. Porównując semestr zimowy w tym i ubiegłym roku akademickim zauważyć należy wzrost o 11% liczby przyznanych stypendiów socjalnych. Wzrost wydatków dostrzegamy również, gdy porównamy proporcje wydatków na świadczenia socjalne w roku 2022 (około 40% Funduszu Stypendialnego) oraz w roku 2023 (około 48% Funduszu Stypendialnego – przy jednoczesnym podniesieniu wysokości stypendium rektora).

Obecnie studenci czekają średnio na rozpatrzenie wniosku o przyznanie stypendium socjalnego 30 dni. Stanowi to olbrzymią poprawę od semestru zimowego w roku akademickim 2021/2022, gdy ostatni raz większość wniosków rozpatrywali koordynatorzy ds. stypendialnych funkcjonujący w jednostkach dydaktycznych. Studenci czekali wówczas średnio 64 dni na rozpatrzenie wniosku, a na niektórych wydziałach czas ten wydłużany był aż do ponad 170 dni. 

Po raz kolejny zwiększyła się też grupa osób, która już w październiku otrzymała stypendium socjalne. 2 lata temu otrzymał je jeden student, rok temu 106 studentów, a w tym roku aż 406 studentów.

Omawiana poprawa sytuacji nie byłaby możliwa bez szeregu zmian prawnych i organizacyjnych, w tym utworzenia centralnej jednostki (BPM) zajmującej się udzielaniem pomocy materialnej studentom.

  • ANKIETA DOTYCZĄCA SYTUACJI BYTOWEJ OSÓB STUDIUJĄCYCH

W dniach 9 kwietnia – 13 maja trwało ogólnouniwersyteckie badanie ankietowe dotyczące potrzeb socjalnych oraz sytuacji bytowej osób studiujących na Uniwersytecie Warszawskim. Projekt kwestionariusza został przygotowany zgodnie z wytycznymi Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia przez zespół Pracownik Ewaluacji Jakości Kształcenia Biura Innowacji Dydaktycznych we współpracy z licznymi przedstawicielami studentów (zarówno Samorządu Studentów, jak i Inicjatywy Pracowniczej). Obecnie trwa opracowywanie wyników badania.

  • DEBATA „CYFRYZACJA W ADMINISTRACJI”

Przedstawiciele Centrum Wsparcia Dydaktyki UW 13 marca br. wzięli udział w debacie „Cyfryzacja w administracji” w ramach organizowanego przez Uniwersytet Jagielloński Tygodnia Jakości Kształcenia pt. „(R)ewolucja cyfrowa w dydaktyce i zarządzaniu uczelnią”. Uczestnikami debaty byli przedstawicieli Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Międzyuniwersyteckiego Centrum Informatyzacji oraz innych polskich uczelni. Wśród omawianych tematów znalazły się zagadnienia związane m.in. z wdrożeniem systemu e-Doręczeń, wydawaniem elektronicznym dyplomów ukończenia studiów oraz planowanym uruchomieniem ogólnopolskiego systemu e-Rekrutacji na studia.

  • NOWE WYMOGI DOT. STUDENCKICH PRAKTYK ZAWODOWYCH

W związku z nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu przestępczości na tle seksualnym, studenci realizujący praktyki w szkołach, przedszkolach i innych placówkach zajmujących się edukacją, wychowaniem i opieką nad dziećmi i młodzieżą (np. w szpitalach, domach kultury) zostali zobowiązani do przedkładania praktykodawcy przed rozpoczęciem praktyk zaświadczeń z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii. Dokumenty te są archiwizowane u praktykodawcy, a ich brak może skutkować niedopuszczeniem do odbycia praktyk. Na stronie Biura Innowacji Dydaktycznych zamieszczono szczegółowe informacje dot. wymaganych zaświadczeń oraz instrukcję ich pozyskiwania.

  • DZIEŃ ODKRYWCÓW KAMPUSU OCHOTA

23 marca odbyła się 10. edycja Dnia Odkrywców Kampusu Ochota (DOKO). To wspólna inicjatywa wydziałów i jednostek UW znajdujących się na kampusie uczelni na Ochocie. Wydarzenie skierowane jest szczególnie do młodzieży ze szkół ponadpodstawowych i ostatnich klas szkoły podstawowej.

  • DZIEŃ OTWARTY UW

20 kwietnia w godz. 10-16 na terenie kampusu centralnego odbył się Dzień Otwarty UW. Na kandydatów czekali przedstawiciele wszystkich jednostek dydaktycznych i szkół doktorskich, a także uniwersyteckich biur, samorządów, kół naukowych, organizacji studenckich i drużyn sportowych. Oprócz stoisk informacyjnych odbyły się spotkania dla kandydatów na studia. Wśród dostępnych atrakcji były m.in. pokazowe lekcje języków obcych czy zwiedzanie kampusu UW.

  • ZGŁASZANIE KANDYDATUR DO NAGRODY DYDAKTYCZNEJ

Trwa zgłaszanie kandydatur nauczycieli akademickich do Nagrody Dydaktycznej Rektora za wybitne osiągnięcia dydaktyczne i wprowadzanie nowatorskich metod kształcenia w trzech dziedzinach: nauk humanistycznych, nauk społecznych oraz nauk ścisłych i przyrodniczych. Kandydatury do Biura Innowacji Dydaktycznych mogą zgłaszać rady dydaktyczne.

  • KONKURS „NAJLEPSZY DEBIUT HISTORYCZNY ROKU W ZAKRESIE HISTORII NAJNOWSZEJ”

Doktorant Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych, p. Konrad Rokicki zdobył I nagrodę w kategorii prac magisterskich w Konkursie im. Władysława Pobóg-Malinowskiego na „Najlepszy Debiut Historyczny Roku w zakresie historii najnowszej” organizowany przez Instytut Pamięci Narodowej oraz Instytutu Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk. W konkursie nagradzane są najlepsze niepublikowane prace magisterske i doktorskie poświęcone historii Polski i Polaków w XX wieku. Pan Konrad Rokicki uzyskał nagrodę za pracę magisterską Biografia prof. dr. Igora Andrejewa (19151995) napisaną pod kierunkiem dr. hab. Tadeusza P. Rutkowskiego, prof. ucz. z Wydziału Historii.

  • MISTRZOWIE EUROPY W PROGRAMOWANIU ZESPOŁOWYM

Trzej studenci z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego zostali zwycięzcami I Akademickich Mistrzostw Europy w Programowaniu Zespołowym (EUC 2024), które odbywały się w Pradze w dniach 22-24 marca. Mistrzostwa Europy są częścią Akademickich Mistrzostwa Świata w Programowaniu Zespołowym – najstarszego i najbardziej prestiżowego światowego konkursu informatycznego.

  • MIASTECZKO NA STYKU KULTUR

17 maja br. odbyło się Miasteczko na styku kultur – festiwal różnorodności kulturowej organizowany wspólnie przez Zarząd Samorządu Studentów, Welcome Point, Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu oraz Wydział Orientalistyczny.

  • NOWA USŁUGA W RAMACH OFERTY BIURA DS. POMOCY MATERIALNEJ 

17 maja uruchomiono w Biurze ds. Pomocy Materialnej możliwość zapisów na konsultacje online. Oferta ta skierowana jest do wszystkich studentów i doktorantów, ma na celu dostosowanie biura do nowych wyzwań i potrzeb naszej społeczności. W szczególności zakładamy, że usługa ta będzie interesująca dla studentów zagranicznych oraz osoby, dla których kontakt osobisty nie zawsze przychodzi z łatwością. Jest to pilotażowe działanie, które będzie rozwijane w zależności od poziomu zainteresowania. 

  • OBSERWATORZY EGZAMINÓW MATURALNYCH Z UW

Pamiętając o trzeciej misji uczelni Uniwersytet Warszawski po raz kolejny uczestniczył w obserwacji egzaminów maturalnych zgłaszając obserwatorów spośród nauczycieli akademickich i studentów studiów II stopnia przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela. Po raz pierwszy przystąpił także do obserwacji egzaminów ósmoklasisty. Szczególne podziękowania za gotowość do pracy społecznej należą się Wydziałowi Geografii i Studiów Regionalnych, który rok rocznie zgłasza do obserwacji największą liczbę nauczycieli akademickich oraz Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej, które w tym roku zmobilizowało największą liczbę studentów, widząc w tym dobrą, bo praktyczną formę kształcenia kompetencji zawodowych. 

  • UNIWERSYTET WARSZAWSKI PARTNEREM NCBR W PROJEKCIE „UCZELNIE PRZYSZŁOŚCI”
Uniwersytet Warszawski został partnerem projektu „Uczelnie Przyszłości”, którego liderem jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Dotyczy on testowania możliwości, jakie daje kształcenie oparte na realizacji projektów (project-based learning model).
13 maja prof. Ewa Krogulec, prorektor UW ds. rozwoju, podpisała umowę, w której  Uniwersytet Warszawski został jednym z dwunastu partnerów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Projekt zakłada przetestowanie rozwiązań dotyczących kształcenia opartego o project-based learning model i weryfikację możliwości jego powszechnego zastosowania w szkolnictwie wyższym. To model polegający na nauczaniu poprzez realizację projektów. Studenci zdobywają wiedzę poprzez samodzielną realizację określonych zadań. Celem projektu jest indywidualizacja nauczania w oparciu o rozwiązywanie praktycznych problemów, tworzenie innowacyjnych rozwiązań, w tym innowacji społecznych i dopasowanie metod kształcenia do różnorodnych potrzeb i zainteresowań studentów.
Projekt realizowany jest w ramach Działania 5.1 Innowacje społeczne programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS EFS + 2021-2027). Prowadzony będzie przez Biuro Innowacji Dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego, potrwa od 2024 do 2028 roku.

 

  • STUDENCKA ANKIETA OCENY ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

Kontynuowano kolejną edycję Studenckiej Ankiety Oceny Zajęć Dydaktycznych. Zakończono zbieranie informacji z jednostek dydaktycznych niezbędnych do przygotowania standardowej tury badania, która rozpocznie się 27 maja, a zakończy 16 czerwca. Równocześnie na wnioski jednostek uruchamiane są w trybie ciągłym tury badań dla zajęć kończących się w innych terminach (np. trwających pół semestru).